Från alfa till omega

Just nu låter det ungefär såhär hemma hos mig: Mää..nin aejde, vad fasen är det där för bokstav??? Hmm, nånting ae, Päläjaaaa...deo Akiläos, oulomenän... hmm, hur uttalas det där? Hä my... vad  är det där? ah, det här stämmer ju inte! Jag har ju kunnat förut!"

Nej, jag talar inte i tungor, eller finska heller för den delen. Jag traglar fram de första raderna i Iliaden bara, på grekiska. Fråga mig inte vad orden betyder (jo, första raden i Iliaden vet man ju hur den går, men inte på grekiska), jag ska bara lära mig hur bokstäverna uttalas. De stora (majusklerna) är enkla, de små (minusklerna) något krångligare. Jag har dock kunnat dem bra förut, och det är ganska lätt, men vissa ser i den uppkopierade Iliaden-texten inte ut som de i det uppkopierade alfabetet som vi fått.

Nu ska jag vara nördig, vad står det här då?:
φιλóσοφοι
Σωκρáτης
Ακρóπολις

Någon?

Folkets jubel/folkets mummel
Detta sa: Laura

Jo. Det var nördigt. :P

Detta sa: Madelene

Haha, bara för att du inte vågar gissa vad det står! :D

2007-02-22 @ 21:05:48
Detta sa: ankan

jag skulle gissa att det står att du är en gudinna eller liknande, skulle iaf kunna vara nåt du skulle skriva... ;o)

2007-02-23 @ 09:51:24
Detta sa: Madelene

Ankan: haha, hur kan du tro nåt sånt om mig? nä, det är faktiskt fel. :)

2007-02-23 @ 10:23:34
Detta sa: ,c,jvbmx

Akroplis, sist

2007-02-26 @ 11:07:04
Detta sa: Madelene

det är rätt, herr/fröken hemlig.

2007-02-26 @ 16:01:29
Detta sa: Daniel Santell

Filosof (i pluralis). Sokrates. Akropolis.

2007-02-26 @ 17:08:55
Detta sa: Johan

Ah, men det är ju så roligt att lära sig nya alfabet.

//JJ

2007-02-27 @ 11:33:37
URL: http://mansken.blogspot.com
Detta sa: Madelene

DS: Rätt rätt. philsophoi.
Johan: Det är ju det. Jag gillar att tyda skyltar när man är på Greklandssemester.

2007-02-27 @ 12:40:22
URL: http://holmis.blogg.se

Kommentera, pliis:

Namn:
Rememba me, punk?!

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Såna däringa trackbacks