Ugnspannkaka med äpple

Det tycks kanske, med tanke på rubrikerna, som om jag startat en slags matblogg. Icke så icke så. Men jag har som smått exprimenterat med min favoriträtt, pannkaka. Finns många lustiga recept på internet. Pannkaka med äpplen görs i ugn och borde därför heta ugnspannkaka som i min rubrik, men i receptet kallas det bara pannkaka med äpplen (och vaniljyoughurt, men det hade jag inte). Det var hyfsat gott, men det hela blev en ganska pajig känsla, vilket blev lite fel till middag. Men det fungerade, och hemma i kylskåpet ligger en bit som blev över. Plus en massa annat. Från att ha varit gapande tom blev min hylla i kylen plötsligt väldigt full.

Annars tycker hon jag bor hos att jag lagar tråkig mat. Hon sa lite spydigt att jag borde lära mig laga mat, eftersom livet blir mycket roligare då. "Jag har andra glädjeämnen i livet" sa jag. "Dessutom kan jag laga mat". Men det tror väl inte hon på eftersom jag mestadels kokar pasta och har burkchampinjoner eller något annat till. Men det är ju inte så himla lätt att laga kuldinariska mästerverk när man
1. Använder sig av nån annans kök
2. Bara har en hylla i kylen, en halv (ja, jag använder så lite av den så hon har tagit resten) i frysen och en i skafferiet
3. Inte har brytt mig om att köpa några kryddor
4. Inte har rätt inkomst för att gå och köpa ingredienser varje dag

Det där med burkchampinjoner är också lustigt. Jag hävdar starkt att dessa är mycket godare än färska dito. De är saltare, mer smak på. Fast vissa saker fungerar inte alls konserverade. Frukt är en sådan sak. All frukt blir absolut förstörd genom konservering. Usch. Tänk bara på fruktsallad, konserverad. Fy.

Folkets jubel/folkets mummel
Detta sa: Laura

Det där med pannkaksdebatten komemr ofta upp hemma hos mig och D :). I mina trakter (uppe i norr du vet) är pannkaka det som tillagas i ugnen. Det som ni kallar pannkakor (tunna och stekta i stekpanna) kallas plättar. De små som görs i plättlagg kallas av mig/många där uppe för småplättar. Ugnspannkaka existerar inte ens som begrepp. Tro mig detta vållar ofta problem hemma när jag ber om plättar och D tar fram plättlaggen ;).

Detta sa: mat-tanten malin

Jag älskar att ta en påse wokgrönsaker och en grytbas som heter Green Curry (en konservburk) och så ris eller nudlar... det smakar som thailändskt på riktigt... väldigt imponerande matlagning - superenkelt! Och så blir det massor av mat som man kan ha i matlåda... gott att blanda i cashewnötter oxå om man gillar

2006-09-27 @ 10:58:41
Detta sa: Madelene

mat-tanten malin: ja, bara det är billigt så!

2006-09-27 @ 15:47:21
Detta sa: ankan

du är nog den enda som föredrar burkchampinjoner före riktiga!! men det har säkert med saltet att göra, din kroppsvätska är nog lika salt som medelhavet!! ;oP

2006-09-28 @ 08:51:58

Kommentera, pliis:

Namn:
Rememba me, punk?!

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Såna däringa trackbacks