Alla pratar skånska

Hem till Stockholm imorgon. Önskar att min skånska blivit lite tydligare. Ja, alltså, jag pratar inte skånska, men jag gillar de faktum att folk "byter" dialekt och påverkas av sin omgivning. Och visst, jag har absolut påverkats av skåningarna jag pratar med (och GBG-Jennie!), men skånska är ju inte en dialekt man lägger sig till med (som kanske göteborgska är). Det skulle nog låta konstigt om jag plötsligt börjar skorra. Men lite annorlunda låter det nog. I alla fall när jag pratar med folk som pratar skånska. Och stundtals tänker jag på skånska.

Det är härligt!

Folkets jubel/folkets mummel
Detta sa: fia

du ar knapp

2006-10-03 @ 11:59:54
Detta sa: fia

men I Laaaav yaaaaa

2006-10-03 @ 12:25:55
Detta sa: fia

hmmm forresten sa har nan andrat sig angaende dialekter, kommer ihag en tid da jag fick hora av en viss froken holm att andra sin dialekt ar att forlora en del av sin identitet och vad jag vet har inte andring av dialekt alltid varit sa uppskattad, eller ratta mig ocm jag har fel; Pussss

2006-10-03 @ 12:28:35
Detta sa: madelene

fia: men det är ju mest för att reta dig! grejen är ju, du påstår om och om igen att du inte har bytt dialekt, men det har du ju verkligen! om du erkände för dig själv skulle det vara mer rätt. Och dessutom låter det roligt när du först pratar med mig på "stockholmska" (eller vad man nu ska kalla det), sen svarar på nån annans tilltal på göteborgska eller nåt sånt. det skulle desuutom vara roligare om du hade börjat prata värmländska juh!!!

2006-10-03 @ 13:17:01
Detta sa: fia

hur var det dar med att folrora identiteten da? nja lite dubbelmoral tycker ajg att det finns har. Pusss

2006-10-03 @ 13:31:41
Detta sa: Madelene (igen)

fia: det var säkert nåt jag sa för att vara så motvals som möjligt, som vanligt. du vet att jag hasplar ur mig saker ibland :)

2006-10-03 @ 13:41:34
Detta sa: fia

troligen men du ar forfarande min favvo!!!

2006-10-03 @ 16:03:25

Kommentera, pliis:

Namn:
Rememba me, punk?!

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Såna däringa trackbacks