Framtidsångest, är det bara jag?

Ja. Framtidsångest. Känner att hösten kommer gå snabbt (jag har redan varit  bosatt i Malmö i mer än fyra veckor) och efter jul så... är det slut. Skolan. Pluggandet. Min utbildning. Jag kommer vara färdigutbildad (om allt går som det ska). Och då är det dags att skaffa jobb. Jobb? Hur ska jag få det? Hur? Var? (Varför?). Det skrämmer mig verkligen att jag inte vet.

Pratade med min klasskompis Marie igår. Hon sa att jag ju kunde ta vilket jobb som helst, det behövde ju inte vara ett journalistjobb. Men jag vill ju ha ett journalistjobb! Tror jag. Eller rättare sagt, jag skulle jättegärna jobba inom museivärlden, men jag skulle känna mig så misslyckad om jag inte fick ett jobb som jag utbildat mig till. Det känns som om det kommer gå så bra för alla i min klass, men inte för mig.

Ångest.

Folkets jubel/folkets mummel
Detta sa: Sophie

Naiv Super är jättebra. Jag har läst alla hans böcker (utom Volvo Lastvagnar). Fast Doppler och Expedition L är också riktigt bra.

Detta sa: ankan

oj, vilken positiv attityd fröken har.. vem vet, de kanske inte vill släppa dig från hennes? men som sagt du kan ju jobba med annat medan du letar efter journalistjobb, om du inte hittar nåt med en gång! puss (läppglanset var superfint ju!)

2006-09-21 @ 12:37:28
Detta sa: Emma

Känner igen mig precis, känns som om jag hade kunnat skriva det själv... Svårt det där med framtiden.

2006-09-21 @ 15:46:14
URL: http://emmaskulturblogg.blogspot.com
Detta sa: malin

åhhh jag önskar att jag vore i din sits... kunna göra vad jag ville utan att tänka på att man ska ha råd att försörja barn och man (... nåja, betala hus då... mannen försörjer väl sig själv)
Tänk att bara kunna hoppa på vad man känner för... jag vill vara tillbaka där!!!!

Förresten, känner du nån som vill ha ditt gamla extrajobb på Hälsokraft... vi har så jäkla mycket just nu! /Malin

2006-09-21 @ 19:32:49
Detta sa: madelene

Malin: Nej, ingen får ta mitt jobb! Hallå, det är ju mitt juh! Ingen annan får lägga sina smutsiga händer på det!
Ja, det kanske är så. Ditt inlägg ger mig lite perspektiv... men det handlar ju om att kunna försörja sig också, jag vet inte hur jag ska försörja mig.

2006-09-22 @ 09:09:51
Detta sa: Syster Marie

Ja, varför har du ångest? du har ju alla möjligheter att göra vad du vill nästan, ge inte upp, du är duktig och får säkert något bra jobb som du vill ha. Själv sitter jag här o bara ruttnar. Önskar idag att man hade sattsat lite mer på skolan. Är lite avunsjuk på både dig o malin för ni är så duktiga.

2006-09-22 @ 09:57:41
Detta sa: Madelene

Marie: Men du ska ju bli snut juh! Du är ju jätteduktig du också (du kan ju till exempel mecka ihop små leksaker och sånt som jag min otekniska sate inte kan!) Men man får ju lite ångest när man inte vet om man kommer att få jobb... men samtidigt är jag ju glad att jag har allt framför mig...

2006-09-22 @ 10:30:01
Detta sa: Marie

Precis, se positivt på framtiden, du har den framför dig. ;)

2006-09-22 @ 12:03:49

Kommentera, pliis:

Namn:
Rememba me, punk?!

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Såna däringa trackbacks