Min stora språkbank

De två senaste dagarna har mina språkkunskaper satts på prov. Jag gick under min gymnasietid i vad jag väljer att kalla en språkklass, och har läst både italienska och franska. Det är emellertid några år sedan jag med pompa och ståt (och högsta betyg) sprang ut i vit klänning, och till min förargelse har jag inte hållit den svada av ord jag förut kunde leverera på diverse språk (jag har även läst lite tyska) vid liv, utan låtit min språkbank tryta och flyta ut i det tomma intet, där det räcker att kunna svenska och engelska.

Till min stora glädje (men även förtretelse, jag återkommer till varför) lyckades jag, i min yrkesroll, att göra mig förstådd på både franska och italienska under söndagen och måndagen. Okej, det var snarare så att jag förstod mer än vad jag kunde uttrycka mig, men lyckades ändå relativt bra. Den italienska äldre mannen blev glad så fort jag sa "Buongiorno" och berättade för den yngre mannen och kvinnan i sitt sällskap att "den där flickan kan italienska" medan jag stod och log och rodnade, på känn att jag säkerligen skulle behöva visa att jag faktiskt inte är så bra på italienska som jag gärna låtsas. Sedan hade vi en diskussion om slottets eventuella musikintrument och särskilt ett piano och jag fick veta att den italienske mannen var pianist och därför väldigt intresserad.

Fransmannen igår gick det kanske inte lika bra med, men det gick bra att prata om tapeter (alltså "gobelängtapeter" och inte "papperstapeter") tills jag skulle förklara att vissa av tapeterna var till en början vävda i Les Gobelins i Paris men sedan färdiggjorda i Belgien. Där brast min vackra franska. Men jag tror jag lyckades med uttalet i alla fall. 

Det var otroligt roligt att kunna göra sig förstådd och upptäcka att de gamla språkkunskaperna faktiskt finns någonstans där längst bak i huvudet, men samtidigt otroligt frustrerande att inte kunna uttrycka allt man vill. 

Nu har jag träffat kungens hund. Och Tarras.

Ledig, och då har ju såklart solen gömt sig. Jag måste ändå sitta inne och göra ändringar i c-uppsatsen (som förresten blev hyllad!). Måste städa, ikväll kommer fröken P förbi, ska bjuda henne på middag, vilket innebär att jag måste kila iväg till mataffären också.


Folkets jubel/folkets mummel
Detta sa: väldigt vis storasyster M

sats på prov... är det svenska?

Detta sa: m igen

le cheval dans la rue mange une poisson
en bra fras som man kan använda i alla väder!

2006-06-20 @ 11:36:51
Detta sa: Maddis

okej, jag har missat ett t, men det är för att jag är så internationell! i skåne är det ju väldigt kontinentalt också har jag hört...

2006-06-20 @ 11:39:02
URL: http://holmis.blogg.se

Kommentera, pliis:

Namn:
Rememba me, punk?!

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Såna däringa trackbacks