Musikårskrönika

Okej. Jag ska inte bli sentimental nu vid årets slut. Bara konstatera att 2006 snart är slut. Ett år som... har varit jäkligt dåligt, och fasligt bra. Och annorlunda mot tidigare år: om man ska sätta en rubrik på året kanske det skulle vara Förändring (eller kanske förvirring?). Ja ja, jag är ju ingen sån som rubricerar saker och ting (hehe, aldrig... hmm...), men jag älskar musik, och mitt liv byggs väl i stort sett upp runt några låtar. Jag tänkte därför radda upp de som betytt mest för mig i år. Musikmässigt, textmässigt, gråtmässigt, glädjemässigt, minnesmässigt. Det är till stor del låtar som kommit i år, men en del är gammalt. Jag har inte listat dem efter vilken jag tycker är bäst, för det skulle vara omöjligt, utan kronologiskt med start i januari. Jag valde tjugo låtar för att det är ett bra antal, även om det var svårt att bestämma vilka som skulle få sig en rättmätig plats. Det finns så många andra låtar och artister som också borde få plats, men ibland måste ju även jag snäva in mig.

Jag tänker inte förklara vad de betyder, det känns överdrivet, patetiskt och ingenting värt. Här är mästerverken i alla fall. 

Frida Hyvönen - Come another night
Acid House Kings - Will you love me in the morning
Kosheen - Let Go
Robyn, Ola Salo, Christian Falk - Dream on
Elin Sigvardsson - Where to Start
Emil Jensen - Bud från april
Vapnet - Thoméegränd
David Fridlund och Sara Culler - Circles
Håkan Hellström - Klubbland
The Radio Dept. - Tell
Sambassadeur - Kate
Madrugada - This Old House
Lars Winnerbäck - Över gränsen
Kent - Mannen i den vita hatten
Peter, Bjorn & John - Amsterdam
Fibes Oh Fibes - Get up
Marit Bergman - Today will be the day when mourning ends
Deportees - A Sky to talk to
Lo-Fi-Fnk - Wake up (John Dahlbäcks Beckster rmx)
Bertine Zetlitz - Obsession

"I'll say so long to self pity,
goodbye blues
You run out of time,
I'm leving you
I'll chase the demons back where they belong
All I've got from now on is this song"
Marit Bergman, "Today will be the day when mourning ends"

Folkets jubel/folkets mummel
Detta sa: malin

hej & gott gott :)
trodde det bara var låtar som kommit ut 2006 som skulle va med, det har jag iaf på min lista!
Fast den är inte klar än! Lyssnar på The Fratellis nu. Kanon!

Detta sa: Madelene

Näpp, det är så svårt att bestämma vad som var bäst (fast det här var ju mycket av det som var bäst, det mesta är ju från i år ändå. och mycket svenskt!), det här är mer sånt som beytt mycket... på personliga plan :)

2007-01-01 @ 21:26:51
URL: http://holmis.blogg.se
Detta sa: Anonym

hade du fratellis skiva "på riktigt"? Känns som jag har frågat det, men jag minns inte svaret iaf!
/Malin

2007-01-02 @ 15:01:55
Detta sa: Madelene

du har frågat och jag har svarat... nej...

2007-01-03 @ 00:30:54
URL: http://holmis.blogg.se
Detta sa: Anonym

hmmmm är jag senil eller.. iaf gammal
/malin

2007-01-03 @ 12:47:17
Detta sa: Madelene

Men du gillar den har jag förstått?

2007-01-03 @ 12:48:29
URL: http://holmis.blogg.se
Detta sa: Anonym

dom är helt okej, men jag måste lyssna mer innan den skivan får mitt slutgiltiga omdöme, helt klart intressant...

2007-01-03 @ 19:32:25
Detta sa: Madelene

ja, jag har ju inte lyssnat alls typ. lite, men jag tyckte inte det lät jätteintressant...

2007-01-03 @ 19:43:51
URL: http://holmis.blogg.se

Kommentera, pliis:

Namn:
Rememba me, punk?!

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Såna däringa trackbacks