En låt säger mer än tusen bilder

Sommaren måste också sammanfattas i musik. Eller i vilken musik jag lyssnade på, vilken musik som kommer påminna mig om den här sommaren. Det är svårt nu i augusti att minnas exakt vad som pågick i mina öron i juni, och det är såklart mycket lättare att veta vad jag lyssnar på exakt idag. Men jag ger det ett försök, skildra sommaren som den lät 2006.

Håkan Hellström - Klubbland. När känslorna sprang förbi mig, samma gamla känslor igen, fast ändå annorlunda, kunde jag känna igen mig i Håkans ord.
[ingenting] - Släpp in solen. Sommar på väg, kanske inte riktigt utsprungen ännu. Men jag ville släppa in solen.
Timo Räisänen - Bollen måste dö. Bollarna rullade där i Tyskland, och tillslut dog Sveriges boll. Jag följde allt på teve.
Sambassadeur - Kate. Mestadels i juni, tillbaka lite i augusti. Riktigt poppig, riktigt glad och den gör mig fortfarande lycklig. "And you said to me is that what it was all about and I said no"
Peter, Bjorn & John - Young Folks. Vissel vissel, när jag låg i gräset. Egentligen håller jag inte med texten om allt, men det är samtidigt så det ska vara. We don't care...
Madrugada - This Old House. Egentligen har det varit flera Madrugada-låtar som spelat stor roll för mig den här sommaren, men This Old House passar in på flera sätt. Det gamla huset som det syftas på kan ju i min värld vara Slottet.
The Radio Dept. - Tell. Också för The Radio Dept. gäller flera låtar, men Tell var en av dem som gick varmt i mp3-spelaren. Sorglig, men inte den sorgligaste. "She needs some shelter"...
Ed Harcourt - Visit from the dead dog. Mysig, poppig, härlig. Somrig men ändå inte.
Weeping Willows - Sunny days. Sommar. Sommar. Sommar.
Dogs d'Amour - Sometimes. Lyssnades lite intensivt på ute på landet.
Lars Winnerbäck - Över gränsen. När man blir trött på den heta sommaren tar man sig kanske inte till Köpenhamn, men väl till Malmö. Men det var inte bara då som den har gått hett i mina öron. Underbar låt, klart en av Lasses bästa.  
Hovet - Silverfisken. Är ingen sommarlåt, men jag vill också ta en silverfärgad bil och dra ut i landet. Med kompisar som fyller sätena och bra musik som fyller öronen.
Coldplay - Fix you. Har egentligen spelats lite då och då i sommar. Tröttnar inte.
Lars Winnerbäck - Där elden falnar (men fortfarande glöder). Betyder så mycket.
The Tiny - Don't. När man kommit fram till att man inte vill ha kärlek, inte som den ser ut.
Willie Wisley - Parador. Riktigt soldränkt, fast ändå inte.
Lars Winnerbäck - Kom ihåg mig. Hela sommaren har kretsat runt Winnerbäck, och Kom ihåg mig blev väldigt betydelsefull nu mot slutet.
Kent - Nålens öga. Kent är Kent är Kent. Och de för sommaren vackert in på höst.

"Nån står i porten
och andas rök
skuggan över gården
når in i vårt kök
Här kommer rädslan, gamle vän
När alla fjärilar i magen vaknar upp
Viskar välkommen hem"
Kent, "Nålens öga"

Folkets jubel/folkets mummel

Kommentera, pliis:

Namn:
Rememba me, punk?!

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Såna däringa trackbacks